Digitale strategie EU: CDA vreest herhaling van zetten

Digitale strategie EU: CDA vreest herhaling van zetten

Digitale strategie EU: CDA vreest herhaling van zetten 620 330 Esther de Lange

De Europese Commissie presenteerde vandaag haar strategie voor de Europese digitale interne markt. Het langverwachte pakket omvat 16 maatregelen die de Europese Commissie in de loop van 2015 en 2016 wil presenteren. Het CDA in het Europees Parlement is van mening dat het pakket de ambitie en daadkracht mist die nodig zijn om de vastgelopen onderhandelingen, voor bijvoorbeeld de dataprotectie richtlijn en het afschaffen van de roamingtarieven, uit het slop te trekken.

CDA-delegatieleider Esther de Lange, woordvoerder industrie en telecom: “We delen de urgentie van de Europese Commissie over het belang van de digitale interne markt, maar deze communicatie voegt niet veel nieuws toe. De grote uitdagingen, zoals de herziening van de auteursrechten en het komen tot een Europese netneutraliteit, zijn bekend. In plaats van intentieverklaringen hebben we nu concrete voorstellen nodig voor het tegengaan van geo-blocking en het borgen van een open en eerlijk internet.”

Woordvoerder interne markt, Lambert van Nistelrooij is eveneens bezorgd over vertraging van de voorstellen: “Op het oog goede voorstellen, maar als we de interne markt echt af willen maken dan moeten we vaart maken met de concrete uitwerking: het wegnemen van drempels voor bedrijven en consumenten bij het internationaal kopen en verkopen. We moeten beter gebruik maken van de schaalvoordelen die een eengemaakte markt biedt, ook online”.

Voor het CDA is het verder nog steeds een doorn in het oog dat digitale boeken en kranten in een hoger BTW-tarief vallen dan gewone boeken en kranten. “Dat valt niet meer uit te leggen, het onderscheid tussen digitale en analoge goederen in ons dagelijks leven is verwaarloosbaar aan het worden”, aldus de CDA-EuroparlementariĆ«rs.

De digitale interne markt heeft een groot potentieel voor onze economie. Niet alleen zijn er groeikansen voor bedrijven, ook consumenten kunnen toegang krijgen tot meer en goedkopere producten. Verder moet onze digitale strategie erop gericht zijn grote maatschappelijke uitdagingen zoals het borgen van onze veiligheid en privacy en de regulering van het gebruik van big data.

print

Esther de Lange

Esther de Lange is vanaf 23 april 2007 lid van het Europees Parlement voor het CDA. Momenteel is Esther lid van de Commissie milieubeheer, volksgezondheid en voedselveiligheid (ENVI) en de commissie Economische- en Monetaire zaken (ECON), en neemt zij voor het CDA Europa de zaken waar in de commissie Buitenlandse Zaken (AFET). Sinds 2014 is zij delegatieleider van het CDA in het Europees Parlement. Daarnaast is Esther vicepresident van de christendemocratische EVP-Fractie, waar ook het CDU en CSU uit Duitsland, de Franse LR en de Spaanse Partido Popular deel van uit maken. In het Europees Parlement is zij namens het CDA contactpersoon voor de provincies Utrecht, Flevoland en Friesland.

Alle artikelen door: Esther de Lange